onsdag 6. januar 2010

Slekten; mine foreldre, besteforeldre og oldeforeldre.

Jeg har lenge tenkt jeg skulle legge inn litt om slekten min, men har ikke helt blitt enig med mage selv om hvordan jeg skulle legge det opp; så jeg starter med en liten presentasjon av de nærmeste 3 ledd. Jeg kommer med mer utfyllende opplysninger etter hvert.
Jeg er født i 1945 i Hønefoss, her vokster jeg opp sammen med mine 2 søstre, Inger Kristine f. 1949 og Ellen Kathrine f. 1959.

Bildet viser meg sammen med mor og far. Tror det må ha blitt tatt sommeren 1946
Mor: Liv Jacobsen er født i Halden i 1922, men har inger røtter der, da min morfar flyttet mye gjennom sitt arbeide i papirindustrien. Hun hadde 2 søsken bror Thor Ortmann Jacobsen f. 1913 og Gerd Anette f. 1914.
Morfar: Andor Jacobsen f. 1888 på "Pladsen", Jahreie, Bærum
Mormor: Dagny Mathilde Munkhaugen, 1891 i Drammen, men vokste opp i Smedgata 8, Mjøndalen, hvor også Thor og Gerd er født.

Far: Øyvind Eriksen, født 1913 i Hønefoss hvor han også vokste opp sammen med 2 brødre, Egill f. 1908 og Kaare f. 1911.
Bestefar: Erik Eriksen f. 1869 Tyristrand i Hole (nå Ringerike) Han var børsemaker og verksmester, er også gründeren av Hønefos Verktøifabrik.
Bestemor: Gunda Karoline Gundersen f. 1883 Graaten i Skien.

Her er oversikten over mine oldeforeldre:
Andor Jacobsens foreldre:
Far: Jacob Nilsen f. 1827 Jahreie, Bærum. Han var gift 2 ganger. 1. Karen Kristine Haakensdatter. De hadde 6 baren og en pleiedatter.
2. (min oldemor) Agnete Aronsdatter, f. 1847 Tanumshede, Bohuslen i Sverige. De hadde 10 barn. Oldemor Agnete tok navnet Anette Nilsen. Hun var vissnok den som startet den første blomsterbutikken på Kirkeristen i Oslo. Dette ønsker jeg opplysninger vedrørende eller kilder hvor jeg kan lete selv. Jeg vet også lite om alle disse barne. All informasjon mottas med takk.

Dagny Matilde Munkhaugens foreldre:
Far: Theodor Nilsen, f. 1863, Munkhaugen, Dramseie, Eiker. Dette ligger i Skotselv og han var fergekar. Munkhaugen ligger ved elven.
Mor: Karen Christiansdatter Hovde f. 1870 Modum i Buskerud. Jeg vet at faren og brødrene startet skifabrikken "Hovdeski" og var med på å grunnlegge Vikersundbakken.

Erik Eriksens foreldre:
Far: Eiel Eriksen f. 1841 i Eiker (Vestfossen). Han forferdre vet jeg en god del om, tilbake til 1718 da Erich Carlsson Stålhanske som kom fra Sverige. Han er først notert her i landet i 1718 i Hof, Vestfold. Han var hammersmed av yrke og sannsynlig ansatt ved Eidsfos Jernverk. (her mangler jeg kilder)
Mor: Elise Olsdatter Fægri f. 1846 Tyristrand i Hole (Ringerike). Hennes forferdre har jeg endel oversikt over. De kom fra Elsrud i Ådal, gjennom Soknedalen, Veme og Hole.

Bildet viser bestemor t.v. og hennes søster Hanna Mørck med deres to barnebarn,
Erik Eriksen og Hans Mørck
Bestemor Gunda Karoline Gundersen eller Gunnersens foreldre:

Far: Gunder Pedersen f. 1831 i Graaten, Skien. Han var toldoppsynsmann i Skien. Hans yrkeskarriere startet som sjømann. Vet ikke så veldig mye om hans forfedre.
Mor: Karen Andrea Halvorsdatter Schelbred. f. 1846 på Skjelbred i Solum. Hun vokste vissnok opp hos en eldre bror og søster da hennes mor: Kirsti Isaksdatter Romnæs døde da hun var 1 år.
Skulle gjerne ha visst litt mer om det. Ellers har jeg en god del informasjon om denne linjen da de er av bondeætt.

Dette var en begynnelse, jeg vil nok utdype noe av dette senere.
Min onkel Egill Eriksen var en ivrig slektsgransker og startet med dette rett etter krigen. Jeg var så heldig å få overta hans notater som jeg har lagt inn i et slektsprogram. Senere har jeg funnet endel opplysninger selv.
På min hjemmeside finner du pdf'er med det jeg har av opplysninger. På sikt håper jeg på å få dette ut på nettet slik at også andre kan nyte godt av dem. De som kjenner seg igjen og vet noe mer, så vil jeg være veldig takknemlig for ytterligere informasjon.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar